Iedereen aan Boord

Fateh beschrijft een T-shirt
Nisrin laat haar T-shirt zien
Drie mannen en de docent lten hun T-shirt zien
Hazhar laat zijn T-shirt zien
Shewit laat haar T-shirt zien
Maryous laat zijn T-shirt zien

Een grote familie

Op onze school Iedereen aan Boord krijgen statushouders en asielzoekers een intensief voorinburgeringstraject aangeboden. We zijn begonnen in november 2023. En met succes! De leerlingen gaan keihard vooruit met Nederlands en de softskills die nodig zijn om je op de Nederlandse arbeidsmarkt te begeven. Daarnaast voelen ze zich zekerder en durven weer te dromen. De school voelt als een grote familie. Iedereen helpt elkaar, er is heel veel solidariteit.

Sanne met een leerling

Resultaten

Iedereen aan Boord in Deventer heeft aangetoond dat het effect heeft om mensen al voordat ze aan de beurt zijn voor de inburgering taalles en inburgeringsactiviteiten aan te bieden. Deelnemers komen uit hun isolement, leren snel de taal, bouwen een netwerk op en bereiden zich voor op de arbeidsmarkt.

In 5 maanden tijd zijn alle 45 deelnemers van de eerste pilot minstens 1 taalniveau opgeschoven (van alfaniveau naar A0, van A0 naar A1, van A1 naar A2, van A2 naar B1) en zijn 9 deelnemers naar werk of vrijwilligerswerk begeleid.

Foto van Waleed Al-Masooni (Irak)

Ik heb veel geleerd en ben uit mijn comfortzone gegaan. Ik had nul kennis in Nederlands en nu heb ik officieel A1 afgerond. Ik heb veel herinneringen aan de school, maar mijn favoriet is toen we allemaal aan het schoonmaken waren, koken en organiseren voor het feest. Iedereen had zijn werk, het was echt leuk. Tenslotte zal ik altijd contact houden met de mensen op deze school, iedereen was geweldig op zijn eigen manier.

Waleed Al-Masooni (Irak), leerling Iedereen aan Boord

Wat we aanbieden

Bij Iedereen aan Boord krijgen de deelnemers het volgende programma aangeboden:

(Minstens) 6 maanden, totaal 24 uur per week les, waarvan:

Foto van Maryam (Iran)

Een school met bestuurders die meer om vriendschap geven dan om management en wier leraren hun gevoelens betrekken bij het lesgeven. Ik noem mijn school liever een FAMILIESCHOOL.

Maryam (Iran), leerling Iedereen aan Boord

Visie

Haast nog belangrijker dan de inhoudelijke aspecten, is de sfeer waarin wij lesgeven. De school heeft de uitstraling van een huiskamer en docenten en deelnemers gaan op een vriendschappelijke manier met elkaar om. Een paar hoofdpunten:

Waarom heeft onze methode succes?

Hanibal en Ahmedin bouwen een huis van karton

Misschien is het belangrijkste antwoord: omdat wij privé en zakelijk niet scheiden. Zodra je bij onze ‘clan’ hoort, doen we (in principe) alles voor je als dat nodig is. We denken altijd in oplossingen, in kansen, in mogelijkheden. We kennen de deelnemers, achtergronden en specifieke problemen. Groepsdynamiek is voor ons heel belangrijk.

Groep 1 in de taalles

Betekent dat dat je helemaal gepamperd wordt bij Iedereen aan Boord? Geenszins. We verlangen ook veel van de deelnemers. We willen dat ze op tijd komen, dat ze er vier dagen in de week de hele dag zijn, dat ze gemotiveerd zijn. We verwachten aandacht in de les en respect voor elkaar. We gaan ervanuit dat iedereen elkaar helpt. We bellen op als iemand afwezig is, etc.

Maar vooral zien we elkaar echt en schuiven we acute problemen niet af op andere organisaties.

Foto van Tamer Al-Ozipy (Jemen)

… en tot slot wil ik al het personeel binnen deze school bedanken, en ook de Gemeente Deventer voor het ondersteunen van de school, en dank aan het Koninkrijk der Nederlanden voor alles wat het voor ons doet.

Tamer Al-Ozipy (Jemen), leerling Iedereen aan Boord

Ondersteunend onderzoek

Het SEO rapport laat zien dat het eerder toelaten van asielzoekers op de arbeidsmarkt 2 miljard aan Nederlandse welvaart oplevert. Ook uit overig onderzoek blijkt het volgende:

Meer weten?

Wilt u meer informatie of wilt u een bezoekje aan onze school brengen? Dat kan. Neem contact met ons op.

Het pontje in Deventer met de leerlingen van Iedereen aan Boord